کد خبر: ۶۰۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
هوای تهران در وضعیت قرمز قرار گرفت
برف و باران و باد تمام شده و دوباره یک معضل مهلک تکراری به جان پایتخت‌نشین‌ها افتاده است. سازمان هواشناسی امروز اعدلام کرده تداوم هوای آلوده تهران به گونه‌ای است که وضعیت شهر را به مرحله «قرمز» رسانده، معنای این گفته این است «هوای تهران برای همه گروه‌ها ناسالم است»

آوای نشاط: بنابر پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، با تداوم شرایط پایدار جوی تا صبح امروز و عدم وزش باد مؤثر همزمان با افزایش ترافیک صبحگاهی بر میزان غلظت ذرات معلق افزوده خواهد شد و کیفیت هوا در بیشتر مناطق به‌ویژه مناطق پرتردد در وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت. حاکمیت این شرایط جوی در طول روز از پراکندگی آلاینده‌ها جلوگیری خواهد کرد. تداوم شرایط جوی پایدار همراه با افزایش ترافیک شامگاهی تا اواخر وقت چهارشنبه افزایش غلظت ذرات معلق و برقراری وضعیت ناسالم و ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق را به‌دنبال خواهد داشت‌. کیفیت هوای تهران هم اکنون با آلاینده شاخص «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۱۶۰ یعنی شرایط ناسالم برای همه قرار دارد همچنین آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات‌ معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۱۷۴ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای همه قرار داشت.

این گرو‌ه‌ها بیرون نیایند!

براساس دستورالعمل احتیاطی صادره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، مبتلایان به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند و باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را خودداری ورزند. افراد دیگر نیز باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل خارج را کاهش دهند. فعالیت طولانی عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس کشیدن تاحدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت بگیرد. کار کردن در باغچه، فعالیت شدید خارج از منزل مانند دویدن و ... از جمله این کارهاست. فعالیت سنگین نیز عبارت است از هرگونه فعالیت شدید خارج از منزل که نفس کشیدن را برای افراد سخت می‌کند.

آلودگی در هفته هوای پاک!

هفته هوای پاک در کشورمان در حالی از ۲۴ دی ماه در کشورمان آغاز شده که تقریبا از همان زمان مجددا موجی از آلودگی هوا آسمان کلانشهرها و شهرهای صنعتی کشور را در برگرفته است. به طوری که روز گذشته اعلام شد که آلودگی هوا در تهران تا پایان هفته و در شهرهای صنعتی تا پنج‌شنبه تداوم خواهد یافت. چالش آلودگی هوا زمانی بیش از پیش حاد می‌شود که بدانیم، تنفس هوای آلوده در بلند مدت آسیب‌ها و عوارض جبران‌ناپذیری را برای سلامت مردم به دنبال خواهد داشت.

20 هزار مرگ برای هوای آلوده

در کشور ما آلودگی هوا به عنوان یکی از چالش‌های مهم حوزه سلامت و به عنوان مشکلی پیشرو در حوزه بهداشت مطرح شده است؛ باید توجه کرد که طبق مطالعات وزارت بهداشت که در سال ۱۴۰۰ و در زمینه آلودگی هوا در ۲۷ شهر کشور و بر روی جمعیتی حدود ۳۵ میلیون نفر انجام شد و بر اساس نتایج آن پنج کلان‌شهر کشور در سال ۱۴۰۰، شامل تهران، ‌مشهد، اهواز، اصفهان و کرج تنها ۱۰ روز هوای خوب داشتند.

همچنین طبق اعلام وزارت بهداشتی‌ها، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که میانگین تعداد مرگ کل منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال در ۲۷ شهر مورد مطالعه ۲۰۸۳۷ نفر بوده است. همچنین در سال ۱۴۰۰ تعداد همه مرگ‌های منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ بیش از ۸۷ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است. بر این اساس به گفته دکتر عباس شاهسونی- رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، سالانه ۲۰ هزار و ۸۰۰ مرگ منتسب به آلودگی هوا در کشور رخ می‌دهد.

در عین حال طبق این مطالعه، بیماری‌های ایسکمیک قلبی، سکته مغزی، ‌ سرطان ریه و بیماری‌های مزمن انسداد ریوی به عنوان شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا شناخته شده‌اند.

شهرداری وظیفه‌ای ندارد اما برنامه دارد!

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از تدوین برنامه‌ای در شهرداری تهران به‌منظور کاهش آلودگی هوای پایتخت خبر داد و گفت: در این برنامه، راهکارهای کاهش آلودگی هوا کاملا مشخص شده است.
محمدمهدی میرزایی قمی در خصوص برنامه شهرداری تهران به‌منظور کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: در این راستا، برنامه بسیار مشخصی برا برای کاهش آلودگی هوای پایتخت تدوین کرده‌ایم که در مراحل اولیه ارائه است که در شهرداری تهران به جمع‌بندی برسد، به‌عنوان یک لایحه به شورای شهر تهران ارائه خواهد شد.

هر چند مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به نوعی منت این کار را هم بر سر شهروندان گذاشته، محمدمهدی میرزایی قمی گفته «شهرداری وظیفه‌ای در قبال آلودگی هوا ندارد؛ ماجرا را سیاسی کرده‌اند.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: